
Judges don’t do politics, it is said; the judges do not decide according to the times of politics, it can be added; right or wrong, a judge’s decision must be respected, it can be concluded. Perhaps it will be true for ordinary judges. Some doubts about these three assumptions cannot fail to arise when the decision is made by a constitutional judge whose task is precisely that of judging politics, of course according to a regulatory canon whose normativity, however, leaves ample room for discretion. And, in the upside-down world in which we now live, the three assumptions struggle to persist when the decision of one judge intends to judge the decision of another judge, belonging to another judicial system, of which it postulates, thanks to agreed pact clauses, the exclusive competence and, consequently, the supremacy... (segue)
ITALIA - DOTTRINA
Riflessioni su elezione diretta dei sindaci e limitazione al numero di mandati consecutivi, a partire dalla giurisprudenza costituzionale recente
Silvia Filippi (16/07/2025)
ITALIA - DOTTRINA
Nuovo sistema di censimento permanente e revisione delle circoscrizioni elettorali
Alessandra Mazzola (16/07/2025)
ITALIA - DOTTRINA
La disciplina della comunicazione istituzionale durante le campagne elettorali online
Giacomo Menegus (16/07/2025)
ITALIA - DOTTRINA
Incandidabilità e par condicio: limiti al diritto elettorale e semestre bianco
Marco Previtali (16/07/2025)
ITALIA - DOTTRINA
Considerazioni generali sui poteri amministrativi di secondo grado
Andrea Carbone (15/07/2025)
ITALIA - DOTTRINA
Studio sulle funzioni politiche della giustizia costituzionale
Corrado Caruso (15/07/2025)
ITALIA - DOTTRINA
Il disallineamento tra normativa sostanziale e processuale in materia di revisione prezzi negli appalti pubblici e le ricadute sulla giurisdizione
Maria Difino (15/07/2025)
ITALIA - DOTTRINA
Il volto costituzionale dell’educazione
Giuseppe Laneve (15/07/2025)