
Judges don’t do politics, it is said; the judges do not decide according to the times of politics, it can be added; right or wrong, a judge’s decision must be respected, it can be concluded. Perhaps it will be true for ordinary judges. Some doubts about these three assumptions cannot fail to arise when the decision is made by a constitutional judge whose task is precisely that of judging politics, of course according to a regulatory canon whose normativity, however, leaves ample room for discretion. And, in the upside-down world in which we now live, the three assumptions struggle to persist when the decision of one judge intends to judge the decision of another judge, belonging to another judicial system, of which it postulates, thanks to agreed pact clauses, the exclusive competence and, consequently, the supremacy... (segue)
ITALIA - DOTTRINA
Il quesito (o meglio, l’oggetto) non è chiaro: considerazioni a margine del giudizio di ammissibilità del referendum abrogativo della legge n. 86/2024
Sara Angius (10/09/2025)
ITALIA - DOTTRINA
La revocazione del giudicato amministrativo per contrasto con la Cedu
Tommaso Cesareo (10/09/2025)
ITALIA - DOTTRINA
Il riconoscimento costituzionale dell’autonomia scolastica dopo venticinque anni: una riforma mancata o un progetto incompiuto?
Monica Cocconi (10/09/2025)
ITALIA - DOTTRINA
Il terzo mandato del Presidente della Giunta
Francesca Ferraro (10/09/2025)
ITALIA - DOTTRINA
La governance del PNACC: un contributo all’obiettivo globale di adattamento ai cambiamenti climatici
Ferdinando Franceschelli (10/09/2025)
ITALIA - DOTTRINA
Diritti fondamentali e crisi climatica: uno studio comparato tra Corte EDU e Corte Suprema Indiana
Elena Frassinelli (10/09/2025)
ITALIA - DOTTRINA
Geometrie variabili: la disciplina dei dati in soccorso della tutela ambientale
Olindo Lanzara (10/09/2025)
ITALIA - DOTTRINA
Il Diritto all’Interazione umana
Angelo Monoriti (10/09/2025)